duminică, 29 septembrie 2013

Stalker [1979]

"Vezi tu, sa fii calauza implica un soi de chemare."

"In Zona, cu cat drumul e mai lung cu atat riscul e mai mic."

"Sa ocolesti mereu cand totul e asa de aproape!... Aici e risc, acolo-i risc. Ce mama dracu'!"

"Zona-i un sistem foarte complicat... de capcane, si toate sunt mortale. Nu stiu ce se-ntampla aici, in absenta oamenilor, dar, in clipa in care se iveste cineva, totul se pune in miscare. Vechile capcane dispar si apar altele noi. Prin locurile sigure devine imposibil de trecut. Acu' ti-e calea usoara, acu' e fara de speranta de complicata. Asta-i Zona. Pare chiar capricioasa. Dar, asta e ceea ce am facut noi cu propria noastra conditie. S-a intamplat ca oamenii sa se opreasca la jumatatea drumului si s-o ia inapoi. Unii dintre ei au murit chiar la intrare. Dar tot ce se petrece aici, depinde nu de Zona, ci de noi insine! Adica, ea ii lasa sa treaca pe cei buni, si-i ucide pe cei rai? Nu stiu. Eu cred ca-i lasa sa treaca... pe cei care si-au pierdut ultima speranta. Nu buni sau rai, ci oameni distrusi. Dar, chiar si cei complet distrusi, mor daca nu stiu sa se comporte. Dumneata ai avut noroc, tocmai te-a avertizat." 

"Sa facem ca tot ce-am planuit sa devina realitate. Sa-i facem sa creada. Si sa rada de propriile lor pasiuni. Pentru ca tot ce numesc ei "pasiune" e, de fapt, o anume energie emotionala, produsa de interactiunea sufletelor lor cu lumea exterioara. Si, ce-i mai important, sa-i facem sa creada in ei insisi. Sa fie neajutorati ca niste copilasi, pentru ca slabiciunea e o minune, si taria e un nimic. Imediat dupa nastere, omul e fara putere si flexibil, cand moare, e rigid si insensibil. Cand un copac e-n crestere, e fragil si elastic, dar cand e uscat si rigid, el moare. Rigiditatea si taria sunt insotitorii mortii. Elasticitatea si lipsa de putere sunt expresii ale prospetimii vietii. Pentru ca ceea ce s-a rigidizat nu invinge niciodata."

"Iertati-ma, dar am crezut ca nu-i capabil sa ajunga aici. Vedeti, eu... nu stiu niciodata, dinainte, ce fel de oameni iau cu mine. Totul se lamureste abia aici, cand e prea tarziu. Ce e important, e ca sacu' cu izmenele lui e in siguranta. Nu-ti baga nasu-n izmenele cuiva, daca nu-l intelegi. Ce-i de inteles aici? [...] Ceva abisuri psihologice."

"Putin imi pasa mie de blestemata de omenire. Intreaga ta omenire. Pe mine, ma intereseaza un singur om... eu insumi. Fie ca sunt valoros sau sunt doar un cacat ca ceilalti. Si daca descoperi ca, in realitate, esti..."

"Adevarul s-a nascut din contradictie, lua-l-ar dracu'!"

"Ai adus aici multi oameni? Nu atat de multi pe cat mi-ar fi placut. Nu asta conteaza. De ce au venit ei aici? Ce vroiau? Fericirea, cred. Da, dar ce soi de fericire? Oamenilor nu le place sa vorbeasca despre sentimentele lor launtrice. Si nu e nici treaba dumitale, nici a mea. In orice caz, tu ai fost norocos. Cat despre mine, eu n-am vazut un om fericit, in viata mea. Nici eu. Ei se intorc din camera, eu ii conduc inapoi, si nu ne mai revedem niciodata. Dorintele nu devin realitate imediat. Ti-ai dorit vreodata sa folosesti aceasta camera tu insuti? Eu sunt multumit asa cum sunt."

"Un om scrie pentru ca e chinuit, pentru ca are indoieli. El trebuie sa-si dovedeasca continuu, lui si altora, ca valoreaza ceva. Pai, trebuie sa spun ca noi existam ca sa... Pastreaza-ti complexele pentru tine."

"Omenirea exista ca sa creeze... opere de arta. Spre deosebire de alte activitati umane, asta nu e egoista. Iluzii minunate! Imagini ale adevarului absolut! Despre ce lipsa de egoism vorbesti? Oamenii inca mor de foame. Ai cazut din Luna?"

"Si mai sunt si considerati aristocratia noastra intelectuala! Nu esti, nici macar, capabil sa gandesti in abstractii. Te pregatesti sa ma-nveti despre semnificatia vietii? Si cum sa gandesc? N-are rost. Oi fi tu profesor, dar esti unu' ignorant."

"Vorbeati despre... seminificatia vietii... noastre... despre lipsa de egoism a artei... Sa luam muzica, de exemplu. Ea e conectata la realitate, mai putin decat orice altceva, ori, daca e conectata, cat de putin, asta se face mecanic, nu prin idei, doar un sunet deviat, rupt de... orice asocieri.
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu